D3

De Vrije Slag blijft toch een fantastische wedstrijd, persoonlijk kijk ik er ieder jaar weer naar uit en met mij vele anderen. Vooraf voeren, de omstandigheden naar je hand zetten maar ook de onderlinge spanning maken het tot een waar feest. Dit jaar was het niet anders hoewel we door het toevoegen van “Pushberichten’ toch weer een extra dimensie aan deze karperwedstrijd hebben kunnen toevoegen. Een pushbericht was een opdracht waarmee een prijs te verdienen was: een waardebon, flesje Bacardi, haringset partikels en boilies, dat soort aardigheidjes. Op deze manier heeft iedereen kans op een aardigheidje en blijft de Vrije Slag, óók wanneer het met de vangsten geen storm loopt, toch spannend.

Push 1Wel hadden we dit jaar minder deelnemers dan voorgaande edities, ik denk dat de belangrijkste reden is dat een lidmaatschap van onze vereniging voor deelname verplicht is. Kan zijn, die keuze is echter bewust gemaakt en hoewel het deelnemersveld dit jaar dus kleiner was dan voorgaande jaren hadden we wel een bijzonder leuke club zo bij elkaar, geweldig. Dit gaat ook niet meer veranderen, ik ben eigenlijk bijzonder tevreden met de huidige gang van zaken: “vissen om het vissen!”.

Wat het weer betreft hebben we het wel weer getroffen, misschien was het iets aan de warme kant maar wat mij betreft alles beter dan een zooitje regen en wind. Het was warm en zonnig, af en toe iets te weinig wind en eigenlijk ook geen echt ‘vangweer’ zeg maar, en dat bleek ook wel uit de resultaten. Het leuke is echter dat niemand weet hoe een ander team het doet, daarom blijf je toch het onderste uit de kan halen en bij de prijsuitreiking blijkt dan vaak dat de onderlinge verschillen ook helemaal niet zo groot zijn. Natuurlijk zijn er teams die iets minder presteren maar de ‘toppers’ (tussen aanhalingstekens) zitten vaak toch allemaal dicht bij elkaar in de buurt, dit jaar was dat niet anders.

Die eerder genoemde ‘pushberichten’ hebben zeker wel iets toegevoegd dit jaar. Eigenlijk was het heel simpel: op enig moment kwam er via de groepsapp een bericht op Facebook wat dan weer verwees naar een opdracht op de website zoals bijvoorbeeld: ‘vang een brasem en maak een foto, wie hem als eerste in de groepsapp plaatst wint een aardigheidje.

Push 2

Deze ‘verrijking’ van de wedstrijd is bijzonder goed ontvangen en die houden we er bij “De Vrije Slag” dan ook zeker in. Daarnaast kwamen Klaas en Jeroen met het idee om de deelnemers vooraf te laten gokken hoeveel vissen er totaal dit weekend gevangen zouden worden en hadden ze voor de winnaar een bijzonder leuk aardigheidje gekocht. Superleuk mannen!

Banner-03En als we het dan toch over ‘aardigheidjes’ hebben mag ik Bossche boilies, Carp Partikels Flevoland en Raven Lelystad niet vergeten. Zij hebben allen bijgedragen aan een bijzonder leuk prijzen tafeltje, nogmaals hartelijk dank daarvoor.

Zoals gebruikelijk zullen we nu de diverse teams aflopen en alle vangstfoto’s tonen, we beginnen met de teams die wat minder gevangen hebben en zullen langzaam doorgaan naar de ontknoping van “De Vrije Slag 2014”. Veel lees en vooral veel kijk plezier!

Team F1rstline / We’re back!
Een team wat al meerdere keren mee heeft gedaan maar zich doorgaans nog niet echt mengt in de strijd om de trofee, dit jaar was dat helaas niet anders. Hoewel Gaby en Raymond flitsend van start gingen met de allereerste vis op vrijdagmiddag viel het daarna helemaal stil. Jammer, de ‘bliksemstart’ bleek achteraf toch een ‘gelukstreffer’ en ook dit jaar dus helaas geen trofee. Maar wel leuk dat jullie ook deze keer weer meededen.

001

Team Carptwins / Carptwins are the best, together we beat the rest!
Altijd leuk om debutanten in het deelnemersveld te hebben, dit jaar waren het onder andere Sjoerd en Robbert die op hun vertrouwde ‘thuisstek’ meestreden voor de felbegeerde trofee en de daarbij behorende eeuwige roem. Ondanks het ‘thuisvoordeel’ liep het bij de heren geen storm, hoewel ze het op de stek aardig voor elkaar hadden. Ze wisten 3 vissen te landen maar dat was duidelijk niet genoeg om echt méé te doen. Maar de volgende keer beter mannen, komt vast wel goed!

002

Team Carp Particles Flevoland / Echte mannen eten geen honing, die kauwen op bijen!
Vervolgens hadden we team Carp Particles Flevoland, eveneens debuterend en vol vertrouwen in de winst van deze wedstrijd. Inderdaad hebben ze vreselijk goed gevangen en menig witviswedstrijd zou door hun winnend afgesloten zijn, helaas gaat het bij ons nog steeds om de karpers. Ze vingen er 4, en daarnaast maar liefst 27 brasems. Lekker bezig, helaas verkeerde afdeling ……….. Wel leuk dat jullie 2 mooie prijzen hebben gesponsord, 2x 5 kilo partikels naar keuze. Mooi gebaar, precies wat we zoeken.

003

Team De Torpedo Schubs / Plezier staat voorop.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik Klaas en Jarno toch wel als geduchte concurenten zag, helaas voor hun kwam dat er deze wedstrijd toch niet helemaal uit. Ondanks de ongetwijfeld gedegen voorbereiding bleven ze steken op een toch wel enigszins teleurstellend aantal van 5 vissen hoewel het natuurlijk niet altijd feest kan zijn. Aan de voorbereiding zal het niet gelegen hebben vermoed ik, de vis ‘was’ er gewoon even niet. Wel werd Klaas de winnaar van het ‘raad de totaalvangst’ spel, 99 vissen bleek exact het juiste antwoord, top!

004005

Team Carp Power / De platten zijn voor de anderen!
Een team bestaande uit 50% debutant (Mario) en 50% ‘ervaring’ (Rob). Ook hier werd vis gevangen, helaas niet genoeg om echt partij in de strijd om de titel te zijn maar in ieder geval toch vis. Al met al hadden ze er zelfs 7, en eerlijk gezegd viel mij dat niet eens tegen van hun. Bovendien hebben ze het erg naar de zin gehad en daar draait het uiteindelijk toch allemaal om. En de vangsten? Die komen vanzelf wel, gewoon goed gevist heren!

006007

Team Karperjunkie.nl / Feed them and they will come!!!
De volgende in de rij was team Karperjunkie.nl, helaas moest Rody het in tegenstelling tot de voorgaande jaren dit jaar in zijn uppie doen. Dat verkleint dan uiteraard wel zijn kansen (vissen met maximaal 3 hengels) maar hij waagde het er toch op, dat is karakter! Vissen in de omgeving van Zeewolde leverde weinig op, verkassen naar Almere bracht niet echt verbetering. Hij eindigde uiteindelijk met 8 vissen waaronder een projectspiegeltje van ons, al met al toch een mooi resultaat.

008
009

Team Old Skool / als wij hamburgers bakken gaan we karpers pakken!
Het volgende team is het team van Wim en Silvester, inmiddels vertrouwde gezichten die we er graag bij hebben met de wedstrijden. Uiteraard ook zij gestart met de beste bedoelingen, veel geloop en gesjouw naar de stek dus de wil om te winnen was er zeker wel. Helaas verliep het allemaal iets minder dan gehoopt, met 12 vissen deden ze leuk mee maar helaas was het niet genoeg voor de winst. Gelukkig wist Silvester nog 2 prijsjes tussendoor te pakken, hij was dus zeker niet voor niks aan de waterkant geweest.

101
102
103
104

Team Navigator / Simply the best!
Vervolgens komen we dan bij mijn team, vernoemt naar de voerboten waar Johan en ik zo blij mee zijn. En natuurlijk gestart met slechts 1 doel: het prolongeren van de titel, wij hadden hem immers in 2014 gewonnen. Eigenlijk hadden we wel een ‘slow start’, het duurde behoorlijk lang voordat we een vis op de mat hadden. Té lang naar ons gevoel, en uiteindelijk bleek dat ook zo te zijn. Met een totaal van 13 vissen toch nog een mooie derde plek maar helaas, de trofee waren we dit jaar kwijt.

201202204

Team The Dudes / De wiend komt uut de verkeerde hoeke.
De tweede plek werd gedeeld door 2 teams die beiden 14 vissen op de mat wisten te krijgen. We beginnen met het team met ervaring, Klaas en Jeroen. Zoals gezegd 14 vissen, niet slecht maar ook niet goed genoeg helaas. En hoewel de heren van ver komen zijn ze ondertussen al aardig geintregeerd in Almere, dat is ook wel een complimentje waard. Maar goed, veel blabla en weinig winst helaas, volgende keer beter mannen. En zoals voorspeld: goed gestreden om de 2e plek.

205207208

Tem B team / Impossible does not exist!
Het tweede team net 14 vissen was het team van Ralph, Danny en Koen. Debutanten bij de Vrije Slag, één van de heren sowieso al debutant bij het karpervissen en een ander gewoon aanwezig met een gebroken sleutelbeen. En dan toch nog zo’n resultaat neerzetten, ik zeg klasse. Ze hebben net als alle andere teams een lekker weekend gehad en daar gaat het feitelijk natuurlijk om, bovendien was Ralph ook nog gelukkig met de prijsjes dus missie geslaagd lijkt mij. Leuk dat jullie erbij waren.

601 602 603 604

Team DMH / Die moet hangen!
En affijn, Don, Marc en Harry hebben gewonnen. Fijn voor ze!

smiley

Die was flauw natuurlijk, ik moet eerlijk toegeven dat de heren met 18 vissen een uitstekend resultaat hebben neergezet. Vissen met zelfgedraaide bollen, er zijn er niet veel meer die er zoveel energie in steken. Zij deden dat wel en met een uitstekend resultaat dus, top gedaan. Sowieso zijn jullie een leuk stel om erbij te hebben, en ik denk dat ik namens iedereen spreek als ik zeg dat de overwinning jullie van harte gegund is. Maar we vinden ook allemaal dat het nu wel even mooi is geweest, nu even weer jullie plek weten (middenmoot) want de spanning moet er voor ons ook nog wel een beetje in blijven natuurlijk!

501 502 503 504 505

Uiteindelijk zijn we beland op een totaal aantal van 99 karpers, niet echt bijzonder wild maar ach, iedereen heeft het voor zover ik weet erg naar de zin gehad en dat blijft toch het aller belangrijkst! Het enige wat nog restte was de prijsuitreiking. Altijd leuk want niemand wist van elkaar wat er gevangen was, en bij de aantallen die ze noemden moest je maar afwachten of dat de waarheid was of niet. Eén voor één verschenen ze bij de organisatie om in stilte de aantallen door te geven. Het ging zoals eerder gemeld niet alleen om de winnaar maar ook nog om degene die het totaal aantal gevangen vissen juist had geraden óf er het dichtste bij zat. En ook de winnaars van de Pushberichten mochten natuurlijk nog hun prijs in ontvangst nemen en al met al lagen er, mede door de sponsoren, toch wel wat leuke dingetjes.

Ondertussen werd er nog wat bijgepraat over de wedstrijd, over de nieuwe opzet maar vooral ook over het vissen op zich. Het was een gezellig samenzijn, en terwijl we allemaal in afwachting van het laatste team waren kon de definitieve eindbalans opgemaakt worden. De spanning steeg, want laten we eerlijk zijn, een beetje prestige komt toch echt wel om de hoek kijken bij deze wedstrijd. Het is immers geen “loterij op een rijtje” maar werken voor je vis en zorgen voor een gedegen voorbereiding. De één doet dan wat meer dan de ander, maar allemaal zijn we er toch echt wel mee bezig.

701

Klaas won een waardebon van 25 euro van Raven omdat hij als eerste een spiegelkarper wist te vangen. Johan won een tosti-ijzer voor op de brander, Silvester mocht een fles Bacardi in ontvangst nemen. Ralph werd de gelukkige eigenaar van een fles ’43’, en Silvester mocht nog een keer opdraven voor een mooie set tentharingen.

702

Er waren wel wat dubbele prijswinnaars, want zowel Johan als Ralph konden nóg een prijs in ontvangst nemen, beide wonnen een supermooie boilieset van Bossche Boilies, onze sponsor. Zelf won ik nog een tosti-ijzer en Klaas en Harry wonnen nog 5 kilo partikels naar keuze van “Carp Particles Flevoland“. Al met al een mooie lijst met aardigheidjes. De kadobon van 25 euro voor de eerste graskarper en een tacklebox bleven over, die nemen we mee naar een volgende wedstrijd.

704

De deelnemer die de beste voorspelling deed m.b.t. het toaal aantal karpers wat dit weekend gevangen zou worden was Klaas Keen, hij gokte exact het juiste aantal: 99 vissen. Super gedaan, hij ontving hiervoor van de andere Klaas en Jeroen een fles Sonnema, helemaal in stijl met de Friese deelnemers. Leuk initiatief Klaas, die houden we er zeker in!

Wat nog resteerde was de bekendmaking van de winnaars van “De Vrije Slag 2015”. Uiteraard heb ik geprobeerd om het zo spannend mogelijk te maken en ik denk dat dát wel gelukt is, maar uiteindelijk kon het hoge woord eruit: Team DMH (Don, Marc en Harry) had deze prestigieuze wedstrijd gewonnen en daarmee dan ook eeuwige roem. En ze mogen het komende jaar de supermooie trofee in hun bezit houden. Hij werd uitgereikt door Johan, de winnaar (samen met mij) van de editie van 2014, de heren waren er zeer blij mee en dat mag ook. Goed gevist, top gedaan, maar volgend jaar willen we hem weer terug hahahahaha.

705

En zo kwam er een einde aan deze ontzettend leuke wedstrijd die dit jaar, zoals gezegd, nog leuker was dan de voorgaande jaren.