Karpervissen tegen bruggen: weet wat je doet

e4d88e8faba794b9ca28e24d8fcf0a93Vissen op karper bij bruggen, en dan het liefst tegen de pilaren aan, we doen het in de winter allemaal wel eens. Zeker met een voerboot is het natuurlijk een makkie om je rig precies tegen de pijler aan te leggen. En daar ligt hij natuurlijk keurig, tegen zo’n mooie gladde betonnen rand. Maar is dat eigenlijk wel zo?

Wat je boven water ziet lijkt de bovenlaag van datgene wat onder water zit, één groot massief blok beton. Een paar jaar terug werd ik er al eens op gewezen dat dit helemaal niet zo is, maar dat zo’n brug op losse palen staat en dat het blok beton wat je ziet er slechts deels omheen gemaakt is. Nou ben ik doorgaans nogal lastig te overtuigen, maar Lees meer…

Obstakelvissen: weet waar je mee bezig bent

o1Recent kwam ik via Facebook een filmpje tegen over karpervissen bij obstakels. Nou zie ik dan altijd locaties voor me zoals bruggen (je weet toch dat die op palen staan?) en dukdalven waarvan je op je vingers kan natellen dat daar tegenaan vissen toch wel wat risico’s met zich meeneemt. Terwijl ik het filmpje bekeek realiseerde ik me echter dat je obstakels zoals Mourad ze in het filmpje benoemt ook op de Lage Vaart steeds veelvuldiger tegen komt. Ik doel dan in mijn geval op bomen die door bevers omgeknaagt zijn en deels in het water liggen. En je zal het altijd zien: je vist er vlak naast, de vis neemt een run en zoekt als een speer de beschutting op. Hij duikt als een bezetene tussen de takken en het is al snel voor de sportvisser een hopeloze missie. Lees meer…

Verslag van “De Vrije Slag 2017”

Er zijn wedstrijden waar ik toch ieder jaar weer naar uitkijk en “de Vrije Slag” is er zeker eentje van. Een machtig mooi concept en dat blijkt, diverse verenigingen en karpercommissies nemen dit concept één op één over. Maar heerlijk, net zoals de afgelopen jaren, weer met mijn maat een Lees meer…

Zelf nylon opspoelen

Shimano TechnicumHet kinken van je lijn is iets waar je als visser helemaal niet goed van wordt. Om de haverklap zit de lijn om je top gedraaid, of bij het inwerpen slaat de lijn om een oog van de hengel. En natuurlijk een mooie pruik vlak voor de molen, allemaal zeer irritante dingen. Kort geleden had ik zelf ook zo’n probleem met één van mijn hengels, vrij regelmatig zat de lijn tijdens de worp om het eerste oog van mijn hengel gedraaid. Ik begon te vrezen dat ik de lijn misschien verkeerd had opgespoeld, maar wat is dan de juiste manier? Ik kon me echter herinneren dat ik een hengelsport DVD had gezien waarop één en ander zeer uitgebreid werd uitgelegd. Het was even zoeken, maar ik heb hem gevonden: Carpwise deel 2. Lees meer…

Verslag van “De Winterwedstrijd 2017”

Het was alweer 19 februari 2017 en de 9e editie van “De Winterwedstrijd”, inmiddels de traditionele openingswedstrijd van de KCA, stond op het programma. Het is altijd de vraag of deze wedstrijd doorgang kan vinden door bijvoorbeeld ijsvorming maar mede omdat we door omstandigheden (de datum van de beurs in Zwolle viel voor mij wat onhandig) dit jaar iets Lees meer…

Sponsoring voor 2017 weer als vanouds

Ook in 2017 kunnen we, net als de afgelopen jaren, weer rekenen op 2 loyale sponsoren: “Bossche Boilies” en “Raven Fishing“. “Bossche Boilies” zal net als het vorige seizoen weer kosteloos enkele mooie prijzen beschikbaar stellen die we gaandeweg de diverse wedstrijden zullen uitreiken. “Raven Fishing” zal ons weer genereus tegemoet komen wanneer we op zoek zijn naar leuke prijsjes voor tijdens en ná de wedstrijden en met de te winnen kadobonnen. Helemaal goed, op naar weer een mooi karper seizoen!! En een mooie competitie uiteraard!

Commercial Carp Challenge (CCC) in 2017

018

Op zaterdag 13 augustus 2016 hebben we de eerste editie van de “Commercial Carp Challenge” gevist op Toms Creek, Deze wedstrijd was vooral een try-out om de animo onder de leden te peilen en om te kijken of we hier iets blijvends van konden maken. Terugkijkend waren we erg tevreden over het Lees meer…

Uitzetting Spiegelkarpers Gooimeer

000

Vandaag, 12 november 2016, zijn er weer projectspiegeltjes uitgezet op het Gooimeer als onderdeel van het Spiegel Karper Project Zuidelijke Randmeren (SKP ZRM). Dit project wordt mede gefinancierd door onze HSV, uiteraard waren wij dan ook net zoals de afgelopen jaren weer bij de uitzetting aanwezig om oude bekenden (met name Joris en Rene) te ontmoeten, maar vooral ook om Lees meer…

Verslag “Single the Best” en ontknoping karpercompetitie

001

‘Single the Best’, de tweede editie van deze wedstrijd zit er inmiddels alweer op. Een solowedstrijd, bedacht om het verschil tussen teamleden onderling te maken in de strijd om het karperkampioenschap van de HSV en het winnen van “De Heerema Schaal”. Voor deze editie hadden 17 liefhebbers zich aangemeld, uiteindelijk gingen we met 15 van hen van start. De spanning stond er bij Lees meer…

Verslag van de “CCC 2016” online. Het was top!

018

Op zaterdag 13 augustus was het dan zo ver, de eerste editie van de “Commercial Carp Challenge”, in de volksmond inmiddels bekend als de “CCC”, op de Commercial Lakes van Toms Creek ging van start. Alle deelnemers waren mooi op tijd aanwezig en werden ontvangen met een kop koffie waarna de loting kon beginnen. In verband met een uniek doorschuifsysteem stonden er Lees meer…

De Vrije Slag 2016

Het zit er alweer op, de Vrije Slag 2016. Uiteraard komt er weer een verslag maar wegens vakantie zal dat nog heel even duren. Wél heeft één van de deelnemers een superleuk filmpje gemaakt waarin de opzet van de wedstrijd duidelijk uitgelegd wordt, maar waarin u ook kunt zien hoe een fanatieke deelnemer deze wedstrijd heeft beleeft en hoeveel moeite hij heeft gedaan voor het goede resultaat.